Trial of Sapfous 122- Not Guilty Verdict on All Charges

Press Release: Peaceful demonstration and the human right to freedom of assembly prevails (scroll down for Greek text)

On 9th of April 2019, in the Misdemeanours Court of Mytilene, the 110 on trial for resistance against authorities, rioting, and illegal occupation of public property were found not-guilty of all charges against them.

The charges were brought last year, after a peaceful sit-in of approximately 180 refugees took place in a small part of Sappho Square in the center of Mytilene between April 17- 23, 2018, in protest against poor living conditions in Moria Camp, lack of medical care and access to health services, imprisonment on the island and the long delay in their asylum process. The trigger of the mobilisation was the hospitalisation and death of an Afghan asylum seeker with serious health problems.

What fundamentally differentiated this peaceful demonstration from previous demonstrations by refugees in Sappho Square was the unprecedented organised violent assault against the protestors by far-right elements with fascist and racist motives from the afternoon of 22 April up to 4 a.m. the following day, 23 April.

While the police initially made efforts to protect the protestors during the attack, as is their duty, and formed a protective ring around them so as not to come in direct contact with the attacking mob, they did not manage to protect them from the continuous throwing of stones, glasses, flaming objects, tiles, and bottles; which resulted in many injuries to the demonstrators and those standing in solidarity with them.

Throughout the night, the police did not arrest any of the attackers, as one might expect. Instead, in the early morning when the situation was seemingly calm, the police continued the assault against the demonstrators and carried out a swift and violent evacuation of the Square, using tear gas and riot gear to forcibly encircle the demonstrators. The fearful and panicked demonstrators, including many mothers and young children, were arrested and led to the police vans without any prior warning, making it self evident in the trial that no rioting or resistance during the operation of the evacuation could have taken place. For all the above reasons, the acquittal on all charges of all the accused is important, as was the recognition by the court that the constitutionally guaranteed right to peaceful demonstration superseded the alleged crime of illegal occupation of public property.

It was evident throughout the trial, through the testimony of the witnesses and defendants, that what was at issue was not that the public square was partially occupied, perhaps at the inconvenience of some individuals – but that the state was attempting to criminalize the constitutionally and legally exercised right to freedom of assembly. They did so with such tactics as disassociation of this trial from the unprecedented fascist and violent assault on the migrants, and by proceeding to trial in a case that lacked evidence of any crime being committed. Like many similar cases of criminalization of migrants in Lesvos, this case never should have gone to trial.

Legal Center Lesvos represented eight of the defendants, and appeared as a witness in the trial, having monitored the peaceful protest and the violent attack and arrest on the night of 22-23 April, joining HIAS Greece who represented 33 defendants at trial. We welcome this outcome, as it is the only logical outcome if the rule of law and the rights of individuals to freedom of expression and peaceful assembly are upheld.

Δελτίο Τύπου: Η δική των “Σαπφούς122”-Αθωοτική απόφαση για όλες τις κατηφορίες-Η ειρηνική διαδήλωση και το ανθρώπινο δικαίωμα της ελευθερίας του συνέρχεσθαι επικρατούν

Στις 9 Απριλίου 2019, στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Μυτιλήνης, κρίθηκαν αθώοι οι 110 κατηγορούμενοι για αντίσταση κατά της αρχής, στάση και παράνομη κατάληψη δημόσιου κτήματος.

Η δικογραφία είχε σχηματιστεί τον περασμένο χρόνο, ύστερα από μία ειρηνική καθιστική διαδήλωση που πραγματοποιήθηκε σε μικρό μέρος της πλατείας Σαπφούς στο κέντρο της Μυτιλήνης από περίπου 180 προσφυγές για τις κακές συνθήκες διαβίωσης στην Μόρια, την έλλειψη ιατροφαρμακευτικής φροντίδας και πρόσβασης σε υπηρεσίες υγείας, τον εγκλωβισμό τους στο νησί και την μεγάλη καθυστέρηση της διαδικασίας ασύλου. Αφορμή για την κινητοποίηση είχε σταθεί η νοσηλεία και μετέπειτα ο θάνατος ενός Αφγανού αιτούντα άσυλο με σοβαρά προβλήματα υγείας.

Αυτό που διαφοροποίησε θεμελιωδώς αυτή την ειρηνική διαδήλωση από τις προηγούμενες διαδηλώσεις προσφύγων στην Πλατεία Σαπφούς ήταν η πρωτοφανής οργανωμένη βίαιη επίθεση εναντίων των διαδηλωτών από ακροδεξιά στοιχεία με φασιστικά και ρατσιστικά κίνητρα που έλαβε χώρα από το απόγευμα τις 22. Απριλίου έως και τις 4 το πρωί της επόμενης ημέρας, της 23. Απριλίου.

Ενώ η αστυνομία αρχικά, ως όφειλε, κατέβαλλε προσπάθειες να προστατεύσει τους διαδηλωτές κατά τη διάρκεια της επίθεσης σχηματίζοντας έναν προστατευτικό κλοιό γύρω τους ώστε να μην έρθουν σε άμεση επαφή με τους επιτιθέμενους ημεδαπούς, δεν κατάφερε ωστόσο να τους προστατέψει από την συνεχή ρίψη πετρών, γυαλών, φλεγόμενων αντικειμένων, πλακακίων, μπουκαλιών με αποτέλεσμα τον τραυματισμό πολλών διαδηλωτών και αλληλέγγυων.

Κατά τη διάρκεια της νύχτας, η αστυνομία δεν συνέλαβε κανέναν από τους επιτιθέμενους, όπως θα ανέμενε κανείς. Αντίθετα, τις πρώτες πρωινές ώρες, όταν η κατάσταση ήταν φαινομενικά ήρεμη, η αστυνομία συνέχισε την επίθεση εναντίον των διαδηλωτών και πραγματοποίησε μια γρήγορη και βίαιη εκκένωση της πλατείας χρησιμοποιώντας δακρυγόνα και ασπίδες για να περικυκλώσει με βία τους διαδηλωτές. Οι φοβισμένοι και πανικόβλητοι διαδηλωτές, συμπεριλαμβανομένων πολλών μητέρων και μικρών παιδιών, συνελήφθησαν και οδηγήθηκαν στις κλούβες της αστυνομίας χωρίς προηγούμενη προειδοποίηση, καθιστώντας αυτονόητο στη δίκη ότι δεν θα μπορούσε να υπάρξει καμία στάση ή αντίσταση κατά των αρχών από μέρους τους κατά την επιχείρηση της εκκένωσης.
Σε συνέχεια του συστημικού ρατσισμού και της διαρθρωτικής βίας εναντίον τους, η αστυνομία, σε συντονισμό με και με την υποστήριξη του εισαγγελέα και του ανακριτή, αποφάσισε να απαγγείλει κατηγορίες και να φέρει σε δίκη τους ειρηνικούς διαδηλωτές, όταν ήταν αυτοί οι οποίοι υπήρξαν θύματα μιας εγκληματικής και βίαιης ρατσιστικής επίθεσης.

Για όλους αυτούς τους λόγους, η απαλλαγή από όλες τις κατηγορίες όλων των κατηγορουμένων είναι σημαντική, όπως και η αναγνώριση από το δικαστήριο της υπεροχής του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος σε ειρηνική διαδήλωση έναντι του υποτιθέμενου αδικήματος της παράνομης κατάληψης δημόσιου κτήματος.

Κατά τη διάρκεια της δίκης έγινε απόλυτα σαφές από το σύνολο της ακροαματικής διαδικασίας, τις καταθέσεις των μαρτύρων και τις απολογίες των κατηγορουμένων, ότι το διακύβευμα δεν ήταν η μερική κατάληψη μιας δημόσιας πλατείας και η ενδεχόμενη ενόχληση ή ταλαιπωρία μερικών ατόμων αλλά η προσπάθεια ποινικοποίησης του συνταγματικά κατοχυρωμένου και νομίμως ασκηθέντος δικαιώματος του συνέρχεσθαι. Αυτό επιχειρήθηκε με τακτικές όπως την αποσύνδεση αυτής της δίκης από την άνευ προηγουμένου βίαιη φασιστική επίθεση των προσφύγων όπως και προχωρώντας σε δίκη μια υπόθεση χωρίς να τη στοιχειοθέτηση διάπραξης αδικημάτων.
Όπως και πολλές παρόμοιες περιπτώσεις ποινικοποίησης μεταναστών στη Λέσβο, αυτή η υπόθεση δεν θα έπρεπε ποτέ να δικαστεί.

Το Legal Centre Lesvos εκπροσώπησε 8 κατηγορουμένους στη δίκη αυτή και εμφανίστηκε ως μάρτυρας υπεράσπισης, έχοντας παρακολουθήσει την ειρηνική διαδήλωση και την βίαιη επίθεση και σύλληψη τη νύχτα της 22-23 Απριλίου, ακολουθώντας την HIAS Greece που είχε αναλάβει την υπεράσπιση 33 κατηγορουμένων. Χαιρετίζει την έκβασή της, δεδομένου ότι αποτελεί το μόνο λογικό αποτέλεσμα στα πλαίσια ενός κράτος δικαίου που σέβεται το ατομικά και πολιτικά δικαιώματα όλων των ατόμων.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *